Fotboll och La bomba

Hej allesammans!

Tiden går och jag har börjat få upp ett helt nytt sken av den här resan. Jag har börjat kolla framåt mot mina kommande äventyr och jag har börjat finna fler och fler guldkorn med den här staden. Jag är fortfarande fruktansvärt less på det här hostelet och alla Australienare som är jättetrevliga men på något sätt slår ihop sig och blir som vilken partymänniska som helst och slutar vara unik.
    I söndags så hakade jag på och drog med till en av de berömda fotbollsmatcherna och de vilda derbyn som alla pratar om här i Buenos Aires. Hemmalaget san lorenzo vann med 4 - 0 men under min tid här så har jag lyckats bli ett Boca juniors-fan. Kanske för det svenska färgerna eller kanske för alla taxichaffisar som pratar varmt om deras favoritlag, som härstammar härifrån grankvarteret La boca. Stämningen var väldigt laddad och energin från klackarna var mycket imponerande.
    Igår så hittade jag något som verkligen föll mig i smaken. Det var inte en nattklubb, det var inte en koncert utan någonting annat. La bomba kallas det och återkommer varje måndag. Det ligger i ett enormt garage och en stor uteplats omgiven av färgade plåtväggar, stenväggar med graffiti och slitna gula väggar som fungerar som någon sort overhead screen. Känslan var lite åt "8 mile" hållet med kulturella inslag och istället för en massa rap-battles så var scenen fylld med tio stycken män med trummor och en man med dragspel. Trummorna och dragspelet smällte samman till två timmar sjuka rytmer och "publiken" hoppade vilt runt och älskade det dom hörde. Man kände sig som en dvärg i de stora lokalerna och med en överdimensionerad "varmkorv" (super pancho) i ena handen och med ett glas öl som rymde exakt en liter, i andra handen. Överallt så kände man en stark doft av marijuana och ingen behövde vara rädd för att åka dit då det är lagligt att inneha för eget bruk. La bomba slutar tidigt så resten av kvällen spenderades i älskade Palermo.

Klockan är nu 20.15 och jag har precis varit ute och sprungit runt ett naturreservat utanför puerto madero. Det är min första joggingrunda här och jag kommer att försöka göra det till en trend. Imorgon fyller jag år och mina lärarinnor med vänner ska ta med mig ut på restaurang, en tangoklubb och sen bjuda på tårta. Födelsedagar är väldigt stort här och dom kunde inte stå ut med tanken att jag inte hade planerat min födelsedag. Dom vet hur jag gärna vill slippa alla turister och turistattraktioner, så jag tror på morgondagen och ser framemot att möta Buenos Aires från insidan. Någon annan gång så ska jag få en matlagningskurs härifrån, inte för att maten är så fantastisk, men jag vill gärna ha med mig inspiration från Argentina hem.

Buenos Noches /Aron

Kommentarer
Postat av: David Söderstedt

Ja du Aron! :) Grattis på födelsedagen får man väl säga ? :) Sjukt vilken resa du gör! Fortfarande lite spak att du tog dig iväg! Kanske inte själva resan som gör det till det äventyr det verkligen är, utan mer den självinsikt du får, faktiskt egentligen ger dig själv. Vilken boost i personlig kunskap du ger dig!



Jag lider inte av den Svenska avundsjukan, det vill jag inte säga! Även om jag ser mig själv där. Utan jag är faktiskt snarare stolt över det du gett dig inpå. Må så vara att det låter lite trevande. Men jag försöker nog säga att jag tycker du är Stark! Tror inte jag skulle våga ge mig iväg på en liknande tur som du gör! Keep your spirit, and keep your streanght! I bet its worth it to the end!



Hasta Luego! ( Guess my little frase is even worse then yours, lol ) :)



All my love to you! My friend!

2009-12-02 @ 09:10:15
Postat av: Monka

Wow, det där med La bomba lät hur grymt som helst! :D

2009-12-03 @ 23:48:36
URL: http://monicaborlin.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0