Tack för mig Rosario!

Kära läsare!

I fredags så sökte jag upp klubben pena la amistad som lonely planet rekomenderade för en annorlunda kväll ute. Efter 30 minuter då jag äntligen hittat fram till klubben så blev jag lite osäker på om jag skulle gå in då jag såg att det endast var ett litet slutet gäng där som såg ut att vara personalen. Men jag smög in och frågade försiktigt om det var någon show där ikväll. "När du vill" Fick jag som svar och blev placerad vid ett bord närmast scenen och alla hälsade glatt på mig, skakade hand och undrade vart jag kom ifrån och hur jag hittat dit. Två killar satt sig på en scen, en med ett gäng bongotrummor och den andra med gitarr. "Te gusta folklorico?" frågade han och log, samtidigt som dom drog igång och började spela för mig. Mellan låtarna försökte han förklara vad varje låt handlade om och vart den härstammade ifrån. Till och från dök det upp mer folk som tog en öl och sedan gick. Runt 2.30 tiden så hade det dykt upp runt 15 personer och en dam, en harpa och marackas hade dykt upp på scenen tillsammans med gitarren och trummorna. Så fort det dök upp ett gäng av deras stamgäster så berättade dom varmt om att dom hade besök från Sverige ikväll. Eftersom det var ett instrument mer än antal personer som spelade så lät dom mig sköta marackas och Damen som spelade harpa gjorde ett bra försök till att spela Dancing queen med ABBA på harpan. Hela natten var en trevlig folkfest och jag kände mig varmt välkommen och humöret var på topp ända tills resan tillbaka till hostelet började.

Det var runt 20 kvarter tillbaka till hostelet, men av någon anledning så vandrade jag minst 50 kvarter innan jag tog en taxi. Jag gick på de "säkra gatorna" och då jag anlänt till det vackra torget av San Martin så var jag trött, lite smått onykter, otroligt less och humöret började falla. En liten kille i 13års-åldern kom fram till mig och började babbla något om pengar. "Fuck you" lyckades jag få fram och puttade honom åt sidan samtidigt som jag fortsatte att gå snabbt och bestämt. Kille joggar ikapp mig och börjar säga att han är seriös och har en kniv. Han håller något under tröjan och kollar på mig hotfullt. Jag stannar av ett tag och han sticker till mig på handen. Jag gick fram till honom och skrek allt vad jag hade någonting om att han gärna fick försöka råna mig. Han såg livrädd ut och sprang så fort att han höll på att ramla två gånger under de 50 meterna han sprang innan han tittade bakåt och såg att jag inte var efter honom. Nu började jag bli riktigt irriterad på att inte hitta rätt gata och tog en taxi till hostelet. Under 20 kr landade notan på och jag var väldigt glad över att vara framme. Jag ringde på hostelet och väntade på att någon skulle öppna, efter fem minuter utan reaktioner började jag bli irriterad och höll ringknappen itryckt i nästan en halvtimme. Jag började febrilt banka på fönstrerna gjorda av skyddsglas och insåg att låset till innerfönstret började öppna sig litegrann. Efter fem minuters armbågande så fick jag upp innerfönstret och lyckades låsa upp dörren inifrån. Klockan var nu 07.30 och killen låg och sov i soffan. Jag smällde till rejält i dörren och började ropa åt han att vakna, men helt utan reaktioner. Jag sket i att prata med han just då och gick och la mig och somnade direkt.

I lördags blev det en hel del vandrande till utkanten av Rosario som skulle inehålla två stora köpcentrum. Stadsdelen var väldigt vacker och folket kändes som att dom var av det lite finare slaget. Det var många sportklubbar överallt, många arenor och en fin strand med fotbollsplan, beachvolley och nere i vattnet fanns det möjlighet att spela vattenpolo. Promenaden dit hade tärt rätt rejält på krafterna och mörkret började falla in. Jag gick sakta tillbaka och började inse att jag inte alls gick på samma gator som på den krokiga vägen dit. Jag började bli väldigt nojig över att någon skulle råna mig så jag gick in på en kiosk och köpte en flaska med en bra lång smal hals på, som skulle fungera utmärkt som vapen. Men vägen hem gick bra och jag kom tillbaka oskadd och lyckades somna direkt jag slöt ögonen.

Idag har det varit en slapp dag, allting har varit stängt på stan och jag har mest gått runt och ätit. Jag har känt mig väldigt trött och sliten och en liten aning febrig. Redan på julafton så skämtade dom om att dom skulle försöka hitta en tjej i min ålder som dom skulle försöka para ihop mig med, samtidigt som jag fick lära mig spanska. Idag fick jag ett telefonnummer till en tjej som dom tyckte att jag skulle ringa för att iallafall ta en lektion och hon tipsade mig om att vi borde gå ner och sätta oss vid floden där det är väldigt vackert. Men jag har inte mått något vidare idag och jag har tänkt lämna Rosario imorgon och dra vidare till Mendoza, så jag får nog stå över tyvärr.

Klockan är nu 01.45 och ikväll är det fullt hus av 18-åriga grabbar som spelar blackjack. Jag har varit ute och käkat för någon timme sen och idag blev det en pizza. Pizzan var prydd med oliver, ananas och några konstiga röda bär som smakade fruktansvärt sött och konstigt. Efter att ha käkat två stycken så började halsen att svälla upp och jag blev väldigt nojig. Men efter att ha struntat i de fyra andra bären, ätit resten av pizzan och sen gått tillbaka till hostelet så hade svullnaden gått ner och nu är den så gott som borta. Nu är jag nog bara några minuter bort från att sova, men innan sängen så borde jag fixa hostel och en veckas spanskastudier inför min Mendoza-resa. Jag ser väldigt mycket framemot att åka dit, men är fortfarande väldigt irriterad över att inte ha en fungerande kamera. Det finns mycket mer jag egentligen hade velat skriva, men det får bli ett eget inlägg senare.

Godnatt! /Aron


Kommentarer
Postat av: Moises

HEJ DÄR! så sjukt intressant och läsa allt! Riktigt bra gör du det :) Går inte sluta måste hålla koll! :D

Du får akta dig för elaka pojkar >=|

2009-12-29 @ 23:45:09
Postat av: mamma

hej aron hur går det , det var länge sen, vi har nyårsafton nu, hoppas att det inte har hänt dig något. gott nytt år kram din familj

2009-12-31 @ 13:10:54

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0