Plaza de mayo

Idag har jag vandrat runt plaza de mayo med min kära lärarinna och fått lära mig en del om stadens artitektur, dess historia och det politiska systemet. På plaza de mayo ligger casa rosada vilket är Argentinas version av vita huset.  Jag lärde mig inte så mycket spanska, men jag behövde verkligen en paus från allt nötande och den enda läxan jag har ikväll är att på spanska skriva ner vad jag gillade mest och vad jag gillade minst. Kyrkan där var väldigt mäktig och jag har blivit tipsad om att se kören som sjunger där på söndag. Efter att ha varit ute i 2 timmar och lekt runt och frågat folk om olika byggnader på spanska så gick vi tillbaka mot hostelet. När vi stannade av snabbt för att hon skulle köpa 2 dulce con leche, så kollade jag på henne och det slog mig helt plötsligt vem hon var sjukt lik hemma i sverige. Ett öppet kroppspråk, ett charmigt leende, kreaktiviteten och lite sådär sofistikerat sprallig.

Gatorna igår var trista och det var inte alls lika levande som det brukar vara och jag bjöds inte på särskilt mycket överaskningar. Jag får fortfarande private inventations till sexklubbar och jag vet ärligt talat inte varför just jag får dom. Jag stod på håll och observerade länge för att se vilka som får sånt, men ingen annan som jag såg blev inbjuden. Att jag är turist och står ut ur mängden är självklart den vinnande faktorn och att jag går runt med jeans och skjorta med en klocka på armen kanske gör så att jag ser ut som en lite rikare turist. (Dumt jag vet, men jag försöker att smälta in i kulturen) Något med staden som annars har slagit mig är köstystemet. Det finns inga nummerlappar, men köerna är fruktansvärt välorganiserade och man ser väldigt ofta en hundra meter lång kö ute på gatorna som tillsynes inte leder någonstans. Men det är folk som står och köar till bussar och tunnelbanorna långt innan bussen/tåget ens har anlänt. köerna är ofta prydligt uppradade längs väggarna och folket står väldigt stilla.

Igår kväll så var det fest här som vanligt och många från det andra milhouse hostelet var här. I princip den enda intressanta människan jag träffade där var Brats ifrån New york. Den andra NordAmerikanen jag träffat och båda 2 var väldigt stereotypiska och höll måttet för alla fördomar jag har mot dom. Den kvällen dissade jag Brasilianskorna medans Shiran (han heter visst inte Jiras) tog för sig och idag så går han runt med ett stort leende på läpparna. Jag lämnade festen tidigt igår och satt t.o.m. och pluggade i 1,5timme. Jag har inte sovit särskilt mycket i natt heller, eftersom 4 andra från mitt rum var på partyhumör och idag går jag ner på knä och ber om att vi får slippa ha fest ikväll också.

Klockan är nu 16 och jag har inga planer för kvällen! Jag är lite sugen på att åka in till Palermo, men där finns det inte mycket att hämta ifall man är själv. Jag har precis använt upp mina kontanter jag hade växlat innan resan och därav gjort av med ca 800kr sen jag anlände i söndags. (Varav prostutierade tog 200kr). Nu ska jag tvätta lite kläder, läsa lite spanska, äta något smått och sen städa upp lite bland mina saker i min sovsal. Visst låter det party?

Hasta manana /Aron


Kommentarer
Postat av: Malin D

Du verkar ju ha det tokbra! När du kommer hem kan du och Moises ha långa, djupa, hemliga samtal på spanska :)

Jag vet att jag har sagt det förr men säger det igen. Du är fruktansvärt duktig på att uttrycka dig i skrift. Kul att läsa.

2009-11-19 @ 21:47:03

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0