Som en blandning mellan nyår, midsommar och Julafton

Jag satt fortfarande vid datorn då det började ringa på porten till hostelet. Det fortsatte att ringa länge innan jag insåg att jag var ensam här och jag knallade ner och öppnade. En familj med kassar fulla med öl, vin, läsk och mat klampade in och undrade vart resten av folket var. Efter en liten stund kom även familjen som äger hostelet in och vi var nu runt tio stycken. Matlagningen började för fullt, det började dukas upp och folk började gå runt med glas med olika drycker i. Ungarna sprang runt och skrattade och jagade varandra, medans tonårings systrarna satt och retade varandra och skrattade och var glada. Ännu mer folk började ramla in eftersom och alla gick runt och gav varandra besos, jag är fortfarande lite osäker på när man borde och inte borde ge varandra dessa kyssar på kinden så jag stod mest bara och försökte hänga med de andra. Den första som kom fram och gav mig besos var en söt 20 årig tjej och därefter så var det handskakningar, kyssar, kramar och presentationer hit och dit och jag var väldigt förvirrad över vem som var vem i släkten. Jag känner hur det börjar lukta grillning och jag gick ut och kollad läget och där stod mannen i huset i bar överkropp och höll på för fullt med Argentinas suveräna grillkonst. Kolen tändes alltid bredvid och endast de bästa kolen fick hamna under gallret och under tidens gång så tog han bort askan och lade dit nya kol så att det alltid var en perfekt mängd och en perfekt värme. Till och från lade han tidningspapper över kötten och fläktade för fullt med en tidning över kolen så att det fylldes med rök och värmen blev intensivare. Under tiden köttet grillades så dukades det fram picadàs, vilket består av olika sorters plockmat som man skulle kunna likna med tapas. En typisk juldrink där man blandar någon speciell sorts sprit med coca cola började delas ut och stämningen var väldigt babblig och skämtsam. Folk var väldigt nyfikna på vem jag var och med min dåliga spanska och deras dåliga engelska så lyckades vi dela en hel del information, samtidigt som vi hade väldigt roligt åt varandras uttalsfel.

En kvart innan köttet var klart så satt sig alla ner vid bordet och började hugga in på många olika sorters matiga sallader, en massa bröd och en del kallskuret som stod vackert uppdukat. Ungefär då man började känna sig mätt så började köttet delas ut och fortsatte att komma med jämna mellanrum och att tacka nej för att man var mätt verkade endast betyda att man fick stå över en omgång och ta en större bit vid nästa.

Det var en väldigt typisk släkt med många en söt liten unge som alla gick runt och lekte med, pussade på och lyfte upp och satte i knät. En gäng tonårskillar som grupperade ihop sig och hade väldigt roligt tillsammans med den skämtsamma ensamstående farbrorn som alltid är glad och rolig och gärna skämtar på sin egen bekostnad. Den 93-åriga mormorn satt tillsammans med den äldre dottern och de vuxna kvinnorna. Mormorn sa inte så mycket och hängde inte riktigt med, men är ändå så glad att få vara där med hela släkten. Lite senare så kom den avlägsna systern till mammorna och fick äta lite efter alla andra. Hon bodde i USA och hade rest runt i stort sett överallt. Jag hängde ett tag i köket med kvinnorna och diskuterade allt möjligt om kulturella skillnader, för att sedan gå upp på balkongen och hänga med i den grabbiga stämningen där folk retade varandra, slog varandra på axeln och retade den roliga farbrorn för hans fula skor. De yngre döttrarna satt i sofforna och umgicks och alla var på ett väldigt hyperaktivt gott humör.

runt 23.30 så började det komma upp en massa fina glas på bordet och jag fick det förklarat att man alltid skålar in julen på tolvslaget. Däremellan så tryckte vi i oss en massa sötsaker och jag lyckades inte få i mig allt och männen retade mig för min babymage som inte rymmer någon mat. Även om jag tyckte att jag tryckt i mig sjukt mycket. Tolvslaget kom och vi skålade in juldagen och kyssarna började gå vilt till igen, därefter så sprang alla upp och började gå in i alla rum och ut på balkongen och skrika. Jag fick sedan höra att dom sprang och ropade efter Papà Noel (Jultomten) Men när han aldrig kom så slängde sig alla på julklapparna under julgranen. Dom hade ungefär 2-3 paket var och efter varje paket så sken dom upp och sprang till den som julklappen kom ifrån, tackade och gav en puss på kinden. I ungefär 30 minuter så sprang alla runt och provade sina nya kläder, sina smycken och allt annat som dom nyss fått och alla lyste av lycka. Någonstans i mitten av julklappsprovandet så hade fyrverkerierna börjat komma igång för full och ibland så small det till så pass att alla ryckte till. Fyrverkerierna fortsatte i timmar och även luftballonger i form och färg av en tomtemössa började lyfta. Festen fortsatte lääänge och folk började bli mer och ner grupperade och familjära, vissa började röra sig hemåt och jag började känna mig lite utanför och tackade för mig och gick till mitt rum.

Att få vara med om en Argentinsk julafton var verkligen en rolig upplevelse. Men det var inte utan att man ibland gick ut på balkongen och saknade att fira jul hemma med sin familj och sitta i dagar och vräka i sig julgodis, julmat och dricka påskmust framför alla nya filmer som alla nyss har fått. Att ni inte kom fram när ni försökte ringa mig är helt enkelt p.g.a. att telefonen inte är laddad. Laddaren är en Argentinsk kontakt och batterierna tog slut i Uruguay. Här finns det bara gammeldagsa uttag, vilka är identiska med uruguays. Samtidigt så har jag glömt bort min mobil lite eftersom det inte direkt sprutar samtal och sms!!!

Klockan är nu 20.00 och jag har sovit gott runt nio timmar i natt. Jag vaknade i morse, drog på mig ett par shorts och gick direkt ut. Solen var bakom moln och jag var väldigt hungrig och törstig, vilket tog ett tag att åtgällda eftersom inget är öppet juldagen. Men jag har hunnit se det mesta av staden, blivit rätt solbränd efter att solen kom fram och nu är jag väldigt trött i benen. Nu blir det att göra något åt hungern och sen kolla upp vad Rosario har att erbjuda en natt som denna. Är sugen på någon sorts livemusik, vilket Rosario ska ha ett hyffsat utbud av. Men vi får se hur det blir och kanske en siesta innan skulle komma väl till pass.

Ha en fortsatt trevlig jul alla mina trogna läsare och välkommen mina nya läsare som läser bloggen från början....
/Aron

Kommentarer
Postat av: mamma

det var en annorlunda jul, det hade däremot inte vi utan den såg ut som vnligt.det låter väldigt skönt att gå ut i shorts och känna solen bränna, lycko dig, njut av din resa och upptäck mer, festa mindre

kram mamma.

2009-12-27 @ 13:31:27
Postat av: Jan Lahti

Synnerligen intressant läsning. Känner mig träffad när du välkomnar de nya läsarna. Jag lever mig in i varje ögonblick och det är en fröjd att läsa din blogg i pluggpauserna. Kommer nu att följa denna blogg hela tiden. Fortsätt skriv!

2009-12-28 @ 16:52:16
URL: http://www.lahti.fi

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0