Hasta luego Vina del mar

Min tid i Vina del mar fortsatte med en massa glassande i solen på bakgården i familjen hus, med kvalitetsdrinkar, bbq-kvällar och ett stort glatt gäng från det lilla lugna området uppe på bergen. På nätterna så surfade vi runt bland klubbarna som bjöd på stripshower, ljusshower, enorma dansgolv, snygga brudar och barer överallt där man aldrig behövde vänta mer än en minut på sin drink. Jag har haft mitt eget rum att sova i och jag har fått hemlagad Chilensk mat varje dag utan att behöva betala en krona. Ifall jag velat se någonting så har jag fått skjuts dit och jag har aldrig behövt gå någonstans ensam och har aldrig behövt ta någon risk genom att gå på fel gator. Men på något sätt så blir jag lite obekväm med att ta emot så pass mycket hjälp och inte ge någonting tillbaka, även fast dom gång på gång påpekade hur mycket dom tyckte om att ha mig där och hur mycket dom uppskattade att få hjälpa mig.

Den Latinska stilen har jag påpekad för länge sen är väldigt mycket mer levande än den svenska kulturen. Både på gott och ont. Skillnaden mellan Argentina och Chile är förrutom språket, är klassen, mentaliteten och en hel del i bemötandet. Folk är inte lika uppklädda, tjejerna är inte lika smala och har inte samma hållning och den eleganta tangoinspirerade gångstilen som man ser överallt i framförallt Buenos Aires. Folk är heller inte lika tålmodiga med att försöka göra sig förstådd för turister med dålig spanska och på något sätt så verkar folk lite mer inåtriktade, har ett lite hetare temperament och inte lika serviceinriktade även om dom flesta är otroligt hjälpsamma. Chilenare verkar vara stolta över sitt land, men mer åt hållet att dom hackar ner på Argentinare än att dom hyllar sitt eget land. Nästan så att man anar någon sorts tjurig avuindsjuka. Men något som jag gillar mer med Chilenare är att tjejerna inte har samma bitchiga överklass-stil utan är mer naturliga och faktiskt vågar vara lite slappa och alldagliga. Det verkar även som att det förekommer mer kroppskontakt här i Chile än i Argentina. Hänger man i ett gäng så har man alltid någon som kramar om ens arm, håller en hand på axeln eller halvt kramar om en om man säger något roligt. Flera gånger då vi ska gå vidare från ett bord till t.ex. baren så är det någon som tar ens hand och leder en dit istället för att bara säga "kom". Vid dansgolvet så sliter tjejerna upp en på dansgolvet, man håller varandra i händerna då man dansar och är det någon som gillar en så är dom inte blyga med komma en väldigt nära. Men men... Det här är bara mina upplevelser för några kvällar i Vina del mar och som en ljus blond svensk så är man väldigt exotisk och populär (Ja tydligen så är jag väldigt ljus och blond). Jag blev till och med inbjuden till en 33-årig tjejs lägenhet (paola) mitt i natten då vi fortfarande hade mycket kvar att prata om då klubbarna stängde. Ingen kärlek eller något sexuelt, bara en sovplats och nästa dag lagade vi en god lunch och drack ett gott vin.

Vina del mar visade sig bli en fantastisk upplevelse och jag kommer nog att åka tillbaka dit då jag har flera platser jag är varmt välkommen tillbaka till. Klockan 06.00 på måndag morgon så vaknade jag upp för att sedan ta en buss till santiago, tunnelbanan till den svenska ambassaden och lyckades därefter utan problem beställa ett nytt pass, hitta ett bra hostel och sedan hämta ut mitt nya bankomatkort. Jag har mailat fram och tillbaka med försäkringsbolaget, mailat in polisanmälan och fått lite information om vad jag behöver göra för att få ut pengar. Dock så är nog risken stor att jag inte kommer hinna få några pengar förrän pengarna är slut och jag måste åka tillbaka till Sverige igen. Här i Santiago har jag hunnit spendera en dag och har hunnit träffa en del trevligt folk. Jag har deltagit i en tysk fest, som ett gäng på 13 tyskar här hade med typisk tysk mat och sedan har jag hängt i den romantiska parken med fontäner och ljusshower tillsammans med Miram från Tyskland och den Amerikanska killen Madison. Jag har ännu inte fått något direkt bild av Santiago, men har fått ett intryck av att det är mycket lugnare här än i Buenos Aires och att luften är snäppet sämre.

Klockan är nu 11.30 och jag har precis lämnat in mitt smutstvätt för tvättning, ätit frukost och just nu sitter jag och tar mig en lugn stund i tv-rummet framför datorn. Idag så blir det nog bara en liten promenad in till centrum för att få en bild av hur Santiago ser ut och kanske försöka få lite information om vad man borde och inte borde göra här. Jag ska försöka kolla upp möjligheterna vart ifrån man skulle kunna ringa hem till Sverige och vad det i så fall skulle kosta, då det skulle kännas skönt att slå en signal hem till föräldrarna. Vad kvällen har att bjuda på har jag ingen aning, men vad det än blir så känner jag mig rätt tillfredsställd och har ingen direkt brådska att hinna uppleva så mycket som möjligt under en kort tid.

Hasta luego /Aron


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0