Bariloche avklarat

Efter att ha sagt farväl till personalen i mendoza och efter att jag kommit fram till terminalen, så visade det sig att alla bussar var fullbokade och så jag gick tillbaka till samma hostel och betalde för ännu en extra natt. En massa hamburgare, en del fernet, lite chillande och ännu en allmänt lat dag senare så hittade jag mig till den 40 minuter försenade bussen och drog mig vidare söderut till Bariloche!

Bariloche är en liten stad på runt 100 000 personer och är placerad mitt ute i ingenstans. Små söta, färglada och lustiga hus som är utplacerade mitt ute i bergen. Ett litet torg och ett centrum fyllt med stora chokladbutiker, turistturer, maskotar som skuttar runt överallt och på nätterna så lyser staden upp med någon sorts julbelysning. Staden ligger vid en stor sjö som är omringad av stora snötäckta berg och när man står och tittar ut över sjön så känns det overkligt och färgerna är så skarpa att det känns mer som en målad tavla. Allt här är uppbyggt på turism och det känns mer som att man befinner sig i en tecknad film än i verkligheten då t.o.m. polisstationen är ett litet timmerhus med ett långt spetsigt tak som påminner om en liten jaktstuga som tillhör jägaren i snurre sprätt. Klimatet är som en kall svensk sommar och landskapet påminner på många ställen om den svenska fjällen. Men landskapet är inte riktigt överrens och känns en smula schizofrent, då man på vissa ställen ser stora utbrända slätter, vissa ställen är en vanlig barrskog,  längst uppe på bergen så täcks topparna med snö medans det fortfarande finns stränder med palmer.

Jag märkte rätt snabbt en stor skillnad på backpackers här jämfört med alla andra ställen jag har besökt. Här sitter alla i grupper och byter erfarenheter och planerar trekkingturer och naturupplevelser istället för vilken bar som är bäst. Många är vana vandrare och har med sig bra utrustning och varma kläder. Dom är antingen påväg ner söderut mot glaciärerna eller så har dom redan varit där och är påväg norrut. Men som vanligt så är det lätt att sluta sig till gruppen och lära känna nytt folk. Vi har lagat middag tillsammans, bestigit berg och varit ute på en rätt tuff cykeltur. Vi har hängt på hostelet, på stan och haft det allmänt trevligt tillsammans. Gänget har bestått av tre stycken från Holland, två stycken från tysklan och hör och häpna, två tjejer från Finland! Den här gången så är det jag som lämnar hostelet först och som vanligt så är det lite sorgligt att säga farväl då man precis lärt känna varandra bra. Men två av dom kommer jag träffa i El Calafate som är mitt nästa stopp.

Klockan är nu 13.45. Jag har varit här tre nätter och idag så checkade jag ut. Hostelet är fullbokat och min buss mot El Calafate går imorgon 9.30. Jag vet inte riktigt hur jag ska spendera dygnet, men ett nytt hostel blir det inte för natten. Bussturen till El Calafate är på 28-timmar det enda som lockar där är egentligen glaciärerna, men väl framme brukar man alltid hitta någon annan inspiration. Så jag är grymt peppad och ser framemot lite is och kyla!

 

/Aron


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0